• Ανέκαθεν οι ξηροί καρποί, πριν ψηθούν και κυρίως πριν την προσθήκη αλατιού, κατατάσσονταν στα υγιεινά τρόφιμα
  • Σε μελέτες της τελευταίας δεκαετίας, η τακτική κατανάλωση τους έχει συνδεθεί με τον μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακών ασθενειών και σακχαρώδη διαβήτη
  • Όλοι οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε λιπαρά και θερμίδες, όμως υπάρχει ένα παράδοξο σε σχέση με τα κιλά μας…

Η πρώτη σκέψη που έρχεται στο μυαλό όταν κάποιος ακούει ξηρούς καρπούς είναι ότι παχαίνουν!!!

«Αν και είναι ιδιαίτερα πλούσιοι σε λιπαρά και κάθε γραμμάριο λίπους αποδίδει 9 θερμίδες, η τακτική κατανάλωση τους, δεν φαίνεται να οδηγεί στην αύξηση του βάρους.»

 Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι τα 28 γραμμάρια (1 μερίδα) ξηρών καρπών- ή μια χούφτα πιο πρακτικά-  αποδίδει τις παρακάτω θερμίδες και λιπαρά. 

  • Καρύδια: αποδίδουν 180 θερμίδες και 18 γραμμάρια λίπους
  • Αμύγδαλα: αποδίδουν 161 θερμίδες και 14 γραμμάρια λίπους
  • Φιστίκια τύπου Αιγίνης: αποδίδουν 156 θερμίδες και 12 γραμμάρια λίπους
  • Κάσιους: αποδίδουν 155 θερμίδες και 12 γραμμάρια λίπους

Γιατί τελικά ΔΕΝ παχαίνουν οι ξηροί καρποί

Πολλές επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν ότι η τακτική κατανάλωση μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη αύξησης του βάρους. Πιο συγκεκριμένα, σε πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο BMJ Nutrition, -αφού αξιολόγησαν οι επιστήμονες στοιχεία από τις 3 μεγαλύτερες μελέτες, συμπεριλαμβάνοντας περισσότερους από 27 χιλιάδες άνδρες και 100 χιλιάδες γυναίκες- , κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυξάνοντας την καθημερινή κατανάλωση ξηρών καρπών, μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης παχυσαρκίας μακροπρόθεσμα, ειδικότερα εάν αντικαταστήσουμε μία λιγότερο υγιεινή επιλογή της ημερήσιας διατροφής.

Το γεγονός αποδίδεται στην έντονη επίδραση που έχουν οι ξηροί καρποί στην αύξηση του αισθήματος κορεσμού και την μείωση της όρεξης. 

Επιπλέον, άλλες μελέτες που προσπάθησαν να αιτιολογήσουν την δράση τους, απέδειξαν ότι :

α) Μέρος του λίπους που περιέχουν οι ξηροί καρποί, δεν απορροφάται αλλά αποβάλλεται στα κόπρανα. Έτσι, αν και προσφέρουν έντονο κορεσμό, δεν αποδίδουν το σύνολο των θερμίδων που υπολογίζουμε 

β) Γεύματα που περιέχουν ξηρούς καρπούς προκαλούν την αυξημένη κατανάλωση ενέργειας από τον οργανισμό. Μάλιστα σε μία μελέτη που οι συμμετέχοντες συνόδευσαν το γεύμα τους με καρύδια αντί για τυρί, βρέθηκε ότι στην συνέχεια έκαψαν 28% περισσότερες θερμίδες. 

Συμπερασματικά

Οι ξηροί καρποί με μέτρο, όπως δείχνουν οι μελέτες, επιδρούν θετικά όχι μόνο στην υγεία αλλά και στην διαχείριση του βάρους μας.