• Υπάρχουν τα πράσινα σπαράγγια, που είναι και τα συνηθέστερα, και οφείλουν το χρώμα τους στη χλωροφύλλη.
  • Άλλο είδος είναι τα λευκά σπαράγγια, τα οποία όταν καλλιεργούνται σκεπάζονται με χώμα και για αυτό διατηρούν το λευκό χρώμα τους
  • Υπάρχουν και τα μοβ που εκτίθενται στον ήλιο μόνο για λίγες ώρες.

Η νόστιμη γεύση τους σε συνδυασμό με την εξαιρετική θρεπτική αξία τους τα καθιστούν πολύτιμα λαχανικά για την καθημερινή μας διατροφή.

Αναλυτικότερα, ένα φλιτζάνι ωμά σπαράγγια αποδίδει μόνο 27 θερμίδες, 5 γραμμάρια υδατανθράκων, 3 γραμμάρια πρωτεΐνης, 3 γραμμάρια φυτικών ινών καθόλου λίπος και νάτριο.

Επίσης, περιέχουν πλήθος μικροθρεπτικών συστατικών, όπως βιταμίνες του συμπλέγματος Β όπως φυλλικό οξύ, θειαμίνη, νιασίνη, ριβοφλαβίνη, βιταμίνη A, C , K, E.

Ένα φλιτζάνι σπαράγγια καλύπτει περίπου το 20% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη Α, η οποία συμμετέχει στη διατήρηση της καλής όρασης, το 13% των αναγκών σε βιταμίνη C που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και το 70% της Βιταμίνης Κ, η οποία έχει ενεργό ρόλο στην υγεία των οστών και τη πήξη του αίματος. Τα σπαράγγια αποτελούν ακόμη καλή πηγή μετάλλων και ιχνοστοιχείων όπως το σίδηρο, το μαγγάνιο, τον χαλκό, το κάλιο, το μαγνήσιο και το ψευδάργυρο.

 Πώς δρουν τα σπαρράγγια

  • Δρουν ως φυσικό διουρητικό λόγω της μεγάλης ποσότητας του αμινοξέος ασπαραγίνης που περιέχουν.
  • Έχουν αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Περιέχουν μεγάλη ποικιλία αντιοξειδωτικών (γλουταθειόνη, η βιταμίνη C, E, η β-καροτίνη), τα οποία προστατεύουν τον οργανισμό από τη δράση των ελεύθερων ρίζων και επιβραδύνουν τη διαδικασία της γήρανσης. Έρευνες έχουν αποδείξει και την αντιφλεγμονώδη δράση τους η οποία οφείλεται στα φλαβονοειδή που περιέχουν.
  • Συμβάλουν στη καλή λειτουργία του πεπτικού. Βοηθούν σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας λόγω των φυτικών ινών και της υψηλής περιεκτικότητας τους σε νερό. Ακόμα, περιέχουν σημαντική ποσότητα ινουλίνης, ενός πρεβιοτικού. Τα πρεβιοτικά αποτελούν τροφή για τα «καλά» βακτήρια του εντέρου και ευνοούν την αύξηση τους.
  • Βοηθούν στη πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β που περιέχουν τα σπαράγγια, βοηθούν τον μεταβολισμό των υδατανθράκων και ρυθμίζουν τα επίπεδα της ομοκϋστείνης, ενός αμινοξέος το οποίο όταν αυξάνεται υπερβολικά στο αίμα μπορεί να οδηγήσει σε καρδιαγγειακές παθήσεις.

Συμπερασματικά

Τα σπαράγγια είναι μια πολύ καλή επιλογή για να ενισχυθεί η λειτουργία του οργανισμού μας γενικότερα.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

Q Guo, N Wang, H Liu, Z Li, L Lu, C Wang The bioactive compounds and biological
functions of Asparagus officinalis L.–A review, – Journal of Functional Foods, 2020

Z YUAN, XS Liu Health function and utilization of asparagus, Food Research and
Development, 2008