• Η ανάγκη για την χρήση συμπληρωμάτων διατροφής προκειμένου να καλυφθούν διατροφικές ανάγκες, έχει αποτελέσει αντικείμενο έρευνας την τελευταία 10ετία.
  • Η πρόσληψη των θρεπτικών συστατικών μέσω της τροφής, συμβάλλει στην καλύτερη θρέψη κάθε ανθρώπου, προσφέροντας ποικιλία θρεπτικών συστατικών. 
  • Υπάρχουν πληθυσμιακές ομάδες με αυξημένες ανάγκες σε ορισμένα θρεπτικά συστατικά. Σύμφωνα με έρευνες, μπορούν να τις καλύψουν μέσω της διατροφής. 
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής μπορεί να συμβάλλει στην ταχύτερη και πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση ανεπιθύμητων καταστάσεων, όσο και στην διατήρηση της υγείας. 

Ηχρήση συμπληρωμάτων διατροφής έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια. Οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας δεν επιτρέπουν την λήψη των τακτικών γευμάτων που απαιτούνται για την θρέψη κάθε ανθρώπου. Έτσι έχουμε οδηγηθεί στην άποψη ότι τα συμπληρώματα διατροφής είναι απαραίτητα για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών. 

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στο Tuft University και δημοσιεύθηκε στο Annals of Internal Medicine, η λήψη πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων διατροφής ή ασβεστίου ή βιταμίνης C, δεν συνδέθηκε με μείωση θνησιμότητας.

Ειδικά σε περιπτώσεις υπερπρόσληψης, παρατηρήθηκε αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου. 

Στον αντίποδα, η χρήση βιταμινών του συμπλέγματος Β και φυλλικού οξέος έδειξε ότι μπορεί να συμβάλλει στην μείωση του κινδύνου καρδιοπαθειών. Στην ίδια μελέτη αναφέρεται ότι η επαρκής πρόσληψη βιταμινών Α, Κ, ψευδαργύρου και μαγνησίου μέσω της διατροφής και όχι μέσω συμπληρωμάτων, μείωσε τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακές ασθένειες. 

Σε ανάλογα αποτελέσματα κατέληξε και μετανάλυση των αποτελεσμάτων της Physicians Health Study II, που έκαναν ερευνητές από το HARVARD UNIVERSITY, σχετικά με την χρήση πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων. Οι Dr Sesso και Dr Lo καταλήγουν στην αναφορά ότι τα τρόφιμα έχουν καλύτερη γεύση και συνήθως είναι πιο οικονομικά.

Συστήνουν την αξιολόγηση της διατροφής, ίσως με την βοήθεια διαιτολόγου και την προσπάθεια αναπλήρωσης των κενών είτε με την βελτίωση της, είτε με την εστιασμένη χρήση συμπληρωμάτων.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί η χρήση ενός συμπληρώματος διατροφής να προσφέρει λύσεις, όπως στην περίπτωση της βιταμίνης D. 

Συμπληρώματα διατροφής για όσους ασκούνται 

Σχετικά με μία άλλη κατηγορία συμπληρωμάτων διατροφής, τα συμπληρώματα αποκατάστασης για όσους αθλούνται, έχουμε επίσης ορισμένα ερευνητικά αποτελέσματα. Τα συγκεκριμένα συμπληρώματα έχουν ως βασικό σκοπό την αναπλήρωση των αποθηκών γλυκογόνου, μεταξύ των προπονήσεων.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το Πανεπιστήμιο της Μοντάνα, αναφέρει ότι η τακτική πρόσληψη  30-45  gr υδατανθράκων σε 3 μοιρασμένα γεύματα, μέσω ενός ισορροπημένου διαιτολογίου, μεταξύ των προπονήσεων μπορεί να δώσει αντίστοιχα αποτελέσματα.

Το συμπέρασμα αυτό είναι περισσότερο σημαντικό για όσους αθλούνται για λόγους αναψυχής. Σε περιπτώσεις όμως αθλητών ή ατόμων που ασκούνται καθημερινά και έντονα, η ενίσχυση της διατροφής μπορεί να συμβάλλει στην μείωση του χρόνου αποκατάστασης  και στην καλύτερη απόδοση. 

Συμπερασματικά

Η πρόσληψη των θρεπτικών συστατικών μέσω της ισορροπημένης και πλήρους διατροφής, εξυπηρετεί συνολικά την καλύτερη θρέψη και αυξάνει την πρόσληψη φυτικών ινών. Τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά δρουν συνεργιστικά με άλλα, που συχνά περιέχονται στο ίδιο τρόφιμο, που η φύση με «σοφία έχει φτιάξει». Σε ορισμένες όμως περιπτώσεις, η χρήση των συμπληρωμάτων συμβάλλει στην αντιμετώπιση και πρόληψη χρόνιων νόσων. 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

Tufts University
University of Montana
Annals of Internal Medicine