• Τα φλαβονοειδή είναι μια κατηγορία αντιοξειδωτικών συστατικών που βρίσκουμε κυρίως στα φρούτα και στα λαχανικά. 
  • Πλούσια σε φλαβονοειδή είναι το κόκκινο κρασί, τα μούρα, τα μήλα, τα σταφύλια, οι φράουλες και η μαύρη σοκολάτα.
  • Τα αντιοξειδωτικά αυτά φαίνεται ότι μπορεί να προστατεύσουν από μια σειρά ασθενειών, όπως καρδιαγγειακές παθήσεις, διαβήτη και διάφορες μορφές καρκίνου.

Μια νέα μελέτη έρχεται να αναδείξει μια άλλη πτυχή των συγκεκριμένων αντιοξειδωτικών, καθώς φαίνεται ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν περισσότερα φλαβονοειδή, τείνουν να έχουν χαμηλότερη αρτηριακή πίεση.

Μάλιστα, η σύνθεση του εντερικού τους μικροβιώματος – που είναι η κοινότητα των μικροοργανισμών που συμβιώνουν στο έντερο -, φάνηκε να παίζει ρόλο στη σχέση μεταξύ των φλαβονοειδών και της αρτηριακής πίεσης.

Το γεγονός αυτό έρχεται να εξηγήσει μερικώς, το γιατί τα οφέλη που έχουν τα φρούτα και τα λαχανικά, διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο. 

Αναλυτικότερα με βάση την εν λόγω μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Queen’s Belfast στη Βόρεια Ιρλανδία και δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Hypertension, τα βακτήρια που ζουν στο έντερό μας, δηλαδή μικροβίωμα, μπορεί να είναι εν μέρει υπεύθυνα για την ευεργετική επίδραση των διαιτητικών φλαβονοειδών στην αρτηριακή πίεση.

Για τη μελέτη τους οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα σε 904 ενήλικες ηλικίας 25-82 ετών. Η ομάδα αξιολόγησε την πρόσληψη φλαβονοειδών των συμμετεχόντων το προηγούμενο έτος, χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο τροφίμων που αξιολόγησε την κατανάλωση 112 διαφορετικών τροφίμων.

Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η κατανάλωση 1,6 μερίδων μούρων την ημέρα – όπου μία μερίδα ισούται με 1 φλιτζάνι ή 80 γραμμάρια μούρα -, σχετίζεται με μια μέση μείωση 4,1 χιλιοστών υδραργύρου (mm Hg) στη συστολική αρτηριακή πίεση.

Η συστολική αρτηριακή πίεση είναι η πίεση στις αρτηρίες ενός ατόμου όταν συστέλλεται η καρδιά του, ενώ η διαστολική πίεση είναι η πίεση όταν η καρδιά χαλαρώνει.

Η ποικιλία και η σύνθεση των μικροβίων του εντέρου εξηγεί περίπου το 11,6% της συσχέτισης μεταξύ της κατανάλωσης μούρων και της αρτηριακής πίεσης. Ομοίως, η κατανάλωση 2,8 ποτηριών κόκκινου κρασιού την εβδομάδα (125 χιλιοστόλιτρα ανά ποτήρι) συσχετίστηκε με μείωση της συστολικής αρτηριακής πίεσης κατά 3,7 mm Hg. Το μικροβίωμα του εντέρου αντιπροσώπευε το 15,2% αυτής της συσχέτισης.

 Επιπλέον, οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν τα περισσότερα φλαβονοειδή είχαν την τάση να έχουν μεγαλύτερη ποικιλία βακτηρίων στο έντερο τους, σε σύγκριση με εκείνους που κατανάλωναν τα λιγότερα. Είχαν επίσης μικρότερη παρουσία ενός γένους βακτηρίων γνωστών ως Parabacteroides και μεγαλύτερη συγκέντρωση ειδών στην οικογένεια βακτηρίων Ruminococcaceae .

Συμπερασματικά

Η υψηλότερη λοιπόν κατανάλωση μούρων, μήλων, αχλαδιών και κόκκινου κρασιού, τα οποία είναι όλα πλούσια σε φλαβονοειδή, συσχετίστηκε με χαμηλότερη συστολική αρτηριακή πίεση. Γενικότερα τα τρόφιμα με φλαβονοειδή είναι ευεργετικά για τον οργανισμό και πρέπει να τα εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή. 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

Amy Jennings, Manja Koch, Corinna Bang, Andre Franke, Wolfgang Lieb, Aedín Cassidy. Microbial Diversity and Abundance of Parabacteroides Mediate the Associations Between Higher Intake of Flavonoid-Rich Foods and Lower Blood Pressure. Hypertension, 2021