• Οι περισσότεροι άνθρωποι με ημικρανία παρατηρούν ότι η συχνότητα των κρίσεων δεν είναι σταθερή. Από μήνα σε μήνα ποικίλει.
  • Η ημικρανία μπορεί να επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η κούραση, τα επίπεδα του άγχους, οι αλλαγές στο ημερήσιο πρόγραμμα και βέβαια οι ορμονικές διακυμάνσεις, στις γυναίκες.
  • Οι καιρικές συνθήκες είναι επίσης για πολλούς ένας σημαντικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τις κρίσεις ημικρανίας.

Υπάρχουν άνθρωποι με ημικρανία που παρουσιάζουν έξαρση των κρίσεων τους το χειμώνα, το φθινόπωρο και την άνοιξη, αλλά στατιστικά η πλειονότητα των ημικρανικών στους οποίους η πορεία της ημικρανίας επηρεάζεται από τις καιρικές συνθήκες, θα αναφέρει ότι η εποχή που μπορεί να ταλαιπωρηθούν περισσότερο είναι το καλοκαίρι.

Η έντονη ζέστη και η παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο, η ελλιπής ενυδάτωση, οι αλλαγές στο ωράριο του ύπνου και των γευμάτων και η μη πιστή τήρηση της φαρμακευτικής αγωγής είναι παράγοντες που συντελούν στην έξαρση της ημικρανίας κατά του ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες. 

Ας δούμε λοιπόν τι μπορούμε να κάνουμε για την πρόληψη της.

  1. Αποφύγετε την έντονη ζέστη και προφυλαχτείτε από το έντονο ηλιακό φως.

Προφανώς ακόμα περισσότερο κατά τις ημέρες ενός καύσωνα, αλλά γενικότερα κατά το καλοκαίρι, οι περισσότεροι άνθρωποι με ημικρανία γνωρίζουν ότι η έκθεση σε πολύ υψηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος και σε έντονη ηλιακή ακτινοβολία, μπορεί να προκαλέσει μια κρίση. Καμιά φορά, αν κάποιος βρίσκεται στη θάλασσα ,μπορεί βέβαια να ξεγελαστεί, αλλά αυτό δεν ανατρέπει ότι μπορεί στο τέλος της ημέρας να δούμε μια έντονη κρίση ημικρανίας να ξεκινά. Άρα, άνθρωποι με ημικρανία καλό είναι να καταφεύγουν -όσο μπορούν- σε σκιερά και σε δροσερά μέρη, αποφεύγοντας την έντονη ζέστη και τον δυνατό ήλιο ενώ το καπέλο, τα δροσερά ρούχα και τα γυαλιά ηλίου είναι απαραίτητα αξεσουάρ.

  1. Φροντίστε την ενυδάτωση σας.

Η μη επαρκής ενυδάτωση είναι παράγοντας που τεκμηριωμένα πυροδοτεί κρίσεις ημικρανίας σε αρκετούς ανθρώπους. Τους καλοκαιρινούς μήνες, αυτό είναι ιδιαίτερα εύκολο να γίνει, καθώς λόγω των θερμοκρασιών και του ήλιου χάνουμε υγρά, ενώ πολλές φορές δεν φροντίζουμε για την αναπλήρωση τους, ή το κάνουμε με όχι κατάλληλο τρόπο, όπως για παράδειγμα όταν πίνουμε αλκοολούχα ποτά ή αναψυκτικά με μεγάλες ποσότητες καφεΐνης ή ζάχαρης.  Οι άνθρωποι ημικρανία θα πρέπει να φροντίζουν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες να πίνουν άφθονο νερό και φυσικούς χυμούς κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ πολλές φορές είναι σκόπιμο να αποφεύγουν την έντονη σωματική δραστηριότητα και την σωματική άσκηση κατά τις ζέστες ώρες.

  1. Τηρήστε το πρόγραμμα σας

Μπορεί το καλοκαίρι και οι μέρες των διακοπών να δίνουν πολλές αφορμές για να αλλάξουμε το πρόγραμμα μας, μένοντας  ξύπνιοι ως αργά και αλλάζοντας το ωράριο των γευμάτων μας, ωστόσο μια ημικρανική κρίση μπορεί να πυροδοτηθεί από τέτοιους παράγοντες.

Είναι λοιπόν σημαντικό, άνθρωποι με συχνές και έντονες κρίσεις ημικρανίας να φροντίζουν να έχουν τουλάχιστον επαρκή ποσότητα ημερήσιου ύπνου και να τηρούν όσο αυτό είναι  εφικτό το καθημερινό τους ωράριο, προσπαθώντας να μην παραλείπουν γεύματα, τα οποία βέβαια λόγω της εποχής πρέπει να είναι ελαφρά.

  1. Μην ξεχνάτε την θεραπεία σας. 

Οι άνθρωποι με ημικρανία θα πρέπει να λαμβάνουν την αγωγή που ο γιατρός τους έχει συστήσει για τη θεραπεία των κρίσεων ημικρανίας όσο πιο γρήγορα γίνεται μετά την έναρξη μιας κρίσης,  αλλά οι καλοκαιρινές ασχολίες πολλές φορές δίνουν αφορμή για να μη συμβεί αυτό και το παυσίπονο λαμβάνεται καθυστερημένα, όπου εκεί έχει πολύ μικρότερη αποτελεσματικότητα.

Τα ειδικά παυσίπονα κατά της ημικρανίας που ανήκουν στην κατηγορία που ονομάζεται τριπτάνες, έχουν ιδιαίτερα καλή αποτελεσματικότητα εφόσον ληφθούν σωστά. Επίσης, όσοι λαμβάνουν προληπτική θεραπεία για την ημικρανία τους θα πρέπει να την ακολουθούν πιστά, όσον αφορά τις δόσεις και το ωράριο λήψης των φαρμάκων, σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού τους.

Η παράλειψη της λήψης φαρμάκων αποτελεί από τους σημαντικότερους λόγους για τους ανθρώπους  που λαμβάνουν καθημερινή προφυλακτική θεραπεία για την ημικρανία τους, να έχουν μια έξαρση των κρίσεων το καλοκαίρι, ενώ οι νεότερες προληπτικές θεραπείες με τα μονοκλωνικά αντισώματα κατά της ημικρανίας απαιτούν τακτική λήψη ανά μήνα, που αν καθυστερήσει μπορεί να υπάρξει μια υποτροπή.

Συμπερασματικά

Το καλοκαίρι είναι η εποχή που πολλοί άνθρωποι με ημικρανία, λόγω των καιρικών συνθηκών και της αλλαγής των συνηθειών, ίσως έχουν έξαρση των κρίσεων τους. Ωστόσο, λαμβάνοντας κάποια απλά προληπτικά μέτρα και τηρώντας σωστά τη θεραπεία,  είναι βέβαιο ότι πολλές ημικρανικές κρίσεις μπορεί να προληφθούν και βέβαια να αντιμετωπιστούν σωστά.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ

Προσαρμογή από:  Πονοκέφαλοι το καλοκαίρι, άρθρο στο www.headaches.gr

Βικελής Μ. Ημικρανία. Στο: Σωτηρόπουλος Α., Σκληρός Ε.: Αντιμετώπιση συνήθων παθήσεων στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Σύγχρονες απόψεις και συστάσεις, 3η έκδοση. Αθήνα, 2016, σελίδες 695-708. 

Βικελής Μ. Ημικρανία. Στο: Ημικρανία και άλλες κεφαλαλγίες. Έκδοση Συλλόγου Ασθενών με Ημικρανία και Κεφαλαλγία Ελλάδος, Αθήνα 2020.

  1. Vikelis M and Rapoport AM. Cluster headache in Greece: An observational clinical and demographic study of 302 patients. Journal of Headache and Pain 2016 Dec;17(1):88. Epub 2016 Sep 26.
  2. Αθροιστική Κεφαλαλγία. https://www.headaches.gr/cluster-headache.html Accessed online on 21/.5/2020
  3. Βικελής Μ. και συν.. Αθροιστική κεφαλαλγία. Κεφαλαλγία, 2006;13(3):101-107.