• Η σίκαλη ανήκει στην κατηγορία των δημητριακών. Οι σπόροι σικάλεως έχουν το ίδιο σχήμα, δηλαδή επίμηκες, όπως οι σπόροι σιταριού.
  • Η σίκαλη ολικής αλέσεως είναι μια πολύ καλή πηγή διαιτητικών ινών, φωσφόρου, μαγνησίου, μαγγανίου, πρωτεϊνών και βιταμίνης Β1.
  • Είναι επίσης πλούσια πηγή φυτοοιστρογόνων, τα οποία δρουν ως αντιοξειδωτικά.
  • Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερα επιστημονικά στοιχεία, συσχετίζουν την κατανάλωση προϊόντων σίκαλης ολικής με καλύτερη υγεία και θετικές επιδράσεις για τον οργανισμό.

Μια νέα μελέτη έρχεται να αναδείξει το γεγονός ότι η σίκαλη συμβάλλει και στην απώλεια βάρους και σωματικού λίπους.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Chalmers της Σουηδίας και δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Clinical Nutrition. Συμπεριέλαβε 242 υπέρβαρους άνδρες και γυναίκες ηλικίας μεταξύ 30 και 70 ετών, οι οποίοι  τυχαιοποιήθηκαν για να καταναλώσουν προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε ίνες από σίκαλη ολικής αλέσεως ή προϊόντα επεξεργασμένου σίτου για 12 εβδομάδες, ενώ τηρούσαν μια υποθερμιδική δίαιτα.

Οι συμμετέχοντες που κατανάλωσαν προϊόντα σίκαλης, έχασαν περισσότερο βάρος συνολικά και τα επίπεδα σωματικού λίπους μειώθηκαν σε σύγκριση με αυτούς που έλαβαν προϊόντα σίτου.Αν και οι δύο ομάδες σίκαλης και σιταριού έχασαν βάρος κατά τη διάρκεια της μελέτης, όσοι έτρωγαν προϊόντα σίκαλης έχασαν κατά μέσο όρο ένα κιλό περισσότερο από εκείνους που κατανάλωναν προϊόντα σίτου, με τη διαφορά να αποδίδεται στην απώλεια λίπους.

Ορισμένα βακτήρια στο έντερο μπορεί να είναι η εξήγηση, πίσω από το γιατί μερικοί άνθρωποι έχασαν περισσότερο βάρος από άλλους, που ακολουθούσαν επίσης δίαιτα με σίκαλη.

Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι τρώνε σίκαλη, η οποία έχει πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε διαιτητικές ίνες, αισθάνονται πιο χορτάτοι από εκείνους που τρώνε την αντίστοιχη ποσότητα ενέργειας, με τη μορφή επεξεργασμένου σιταριού.

Παράλληλα, στοιχεία μελετών έχουν δείξει σημαντική επίδραση της σίκαλης στην υγεία της καρδιάς και των αγγείων. Πιο συγκεκριμένα, αποτελέσματα μελέτης έδειξαν ότι η καθημερινή κατανάλωση σίκαλης, φάνηκε μια αποτελεσματική και πρακτική μέθοδος για τη μείωση των επιπέδων της LDL χοληστερόλης στους άνδρες. Αυτό το φαινόμενο πιθανόν οφείλεται στο υψηλό περιεχόμενο διαλυτών ινών που υπάρχουν στο ψωμί σίκαλης, οι οποίες σχηματίζουν μια ουσία τύπου γέλης (gel) στον πεπτικό σωλήνα και βοηθούν στην απομάκρυνση της χολής που είναι πλούσια σε χοληστερόλη .

Έρευνες έχουν δείξει ότι η τακτική κατανάλωση διαλυτών διαιτητικών ινών, συνδέεται με μείωση κατά 5-10%, τόσο της ολικής, όσο και της LDL (κακής) χοληστερόλης σε 1 μήνα. 

Σημαντικός είναι ο ρόλος της και στην πρόληψη του καρκίνου. Μελέτες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη σίκαλης έχει συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων καρκίνων, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του προστάτη, του παχέος εντέρου και του μαστού.

Η σίκαλη στα τρόφιμα σχετίζεται με αυξημένη εντερολακτόνη πλάσματος, το οποίο αποτελεί εντερολιγνάνη (λιγνάνες θηλαστικών) που σχηματίζεται από την εντερική μικροχλωρίδα μετά την κατανάλωση λιγνάνων φυτών. Η εντερολακτόνη μπορεί δυνητικά να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου.

Σίκαλη και Σακχαρώδης Διαβήτης

Μεταγευματικά, τα προϊόντα σίκαλης φαίνεται να ανταποκρίνονται καλύτερα στα επίπεδα γλυκόζης, με σταθερό ρυθμό. Σε αντίθεση με το λευκό σιτάρι, προκαλούν καλύτερο κορεσμό, αφού αυξάνουν ομαλά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Αποτελέσματα μελέτης έδειξαν πως η ανταπόκριση της ινσουλίνης στην κατανάλωση ψωμιού σικάλεως, ήταν σημαντικά χαμηλότερη από την ανταπόκριση στο εξευγενισμένο ψωμί ολικής αλέσεως.

Το ψωμί σίκαλης περιέχει επίσης φαινολικές ενώσεις, που μπορεί να επιβραδύνουν την απελευθέρωση της γλυκόζης και της ινσουλίνης στην κυκλοφορία του αίματος, βοηθώντας περαιτέρω τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα.

 

Σίκαλη κατά την Εμμηνόπαυση

Η σίκαλη περιέχει μια κατηγορία συστατικών που ονομάζονται λιγνάνες. Οι λιγνάνες, ενεργούν ως φυτοοιστρογόνα (χημικές ουσίες των φυτών που μιμούνται τα οιστρογόνα), καθώς επίσης και ως αντιοξειδωτικά.

Λόγω της οιστρογονικής τους ιδιότητας βοηθούν στη μείωση έξαψης και κολπικής ξηρότητας σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες και σε κάποιο βαθμό μπορεί να αναστείλουν την οστεοπόρωση.

Συμπερασματικά

Η σίκαλη ολικής αλέσεως είναι βασικό τρόφιμο σε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή και μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην απώλεια βάρους.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

  1. Kia Nøhr Iversen, Frida Carlsson, Agneta Andersson, Karl Michaëlsson, Maud Langton, Ulf Risérus, Per M. Hellström, Rikard Landberg. A hypocaloric diet rich in high fiber rye foods causes greater reduction in body weight and body fat than a diet rich in refined wheat: A parallel randomized controlled trial in adults with overweight and obesity (the RyeWeight study). Clinical Nutrition ESPEN, 2021
  1. Rosén, L.A., Silva, L.O.B., Andersson, U.K., Holm, C., Östman, E.M. and Björck, I.M., 2009. Endosperm and whole grain rye breads are characterized by low post-prandial insulin response and a beneficial blood glucose profile. Nutrition journal, 
  1. Leinonen, K.S., Poutanen, K.S. and Mykkanen, H.M., 2000. Rye bread decreases serum total and LDL cholesterol in men with moderately elevated serum cholesterol. The Journal of nutrition, 130(2), pp.164-170.
  1. Torfadottir, J.E., Valdimarsdottir, U.A., Mucci, L., Stampfer, M., Kasperzyk, J.L., Fall, K., Tryggvadottir, L., Aspelund, T., Olafsson, O., Harris, T.B. and Jonsson, E., 2012. Rye bread consumption in early life and reduced risk of advanced prostate cancer. Cancer Causes & Control, 23(6), pp.941-950.