• Ένα αρκετά συχνό φαινόμενο το οποίο παρατηρείται στα πλαίσια μιας προσπάθειας απώλειας βάρους είναι το λεγόμενο plateau, δηλαδή η αδυναμία περαιτέρω απώλειας.
  • Μία λύση που προτείνουν οι ειδικοί είναι το να κάνουμε ένα διάλειμμα από τη δίαιτα, για να χάσουμε τελικά περισσότερο βάρος!

Όταν κάποιος προσπαθεί να χάσει κιλά, συχνά απογοητεύεται γιατί παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του, φτάνει σε ένα σημείο που η ένδειξη στην ζυγαριά κολλάει. Είναι το λεγόμενο plateau, η σταθεροποίηση δηλαδή των κιλών και η αδυναμία περαιτέρω απώλειας.

Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται κυρίως όταν:

  1.  Η δίαιτα που ακολουθείται είναι πολύ αυστηρή και ολιγοθερμιδική, ιδιαιτέρως όταν αυτό γίνεται από το ξεκίνημά της.
  2. Όταν δεν υπάρχει παράλληλα φυσική δραστηριότητα.

Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στο ότι ο οργανισμός -όταν η δίαιτα που ακολουθείται είναι πολύ χαμηλών θερμίδων- προσαρμόζεται γρήγορα, πέφτει ο μεταβολισμός μας και δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να χάνουμε εύκολα βάρος.

Παράλληλα, η γρήγορη απώλεια βάρους έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια αρκετών υγρών και μυϊκής μάζας, συστατικών απαραίτητων για την καλή λειτουργία του μεταβολισμού, με αποτέλεσμα το φαινόμενο να επιτείνεται.

Τι κάνουμε λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις; Μία λύση που προτείνουν οι ειδικοί είναι το να κάνουμε ένα διάλειμμα από τη δίαιτα.

Σύμφωνα με νέα επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό International Journal for Obesity και εκπονήθηκε για το Εθνικό Συμβούλιο Υγείας και Ιατρικής Έρευνας (NHMRC) της Αυστραλίας, ένα διάλειμμα από τη δίαιτα μπορεί να βελτιώσει την απώλεια βάρους. Στην εν λόγω έρευνα δύο γκρουπ ανθρώπων ακολούθησαν δίαιτα με μείωση πρόσληψης θερμίδων κατά το 1/3. Το πρώτο γκρουπ ακολούθησε δίαιτα συνεχώς για 16 εβδομάδες, ενώ το δεύτερο γκρουπ έκανε δίαιτα για δύο εβδομάδες εναλλάξ με συντήρηση (30 εβδομάδες συνολικά/ 16 εβδομάδες δίαιτας) .

Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι όσοι συμμετείχαν στην ομάδα διαλείπουσας δίαιτας έχασαν περισσότερο βάρος, κατά μέσο όρο 8 κιλά επιπλέον και παράλληλα κέρδισαν λιγότερο βάρος μετά το τέλος της δοκιμής. 

Σύμφωνα με τους ειδικούς λοιπόν οι λύσεις στο πρόβλημα είναι :

  1. Όχι αυστηρή δίαιτα από την αρχή.
  2. Αύξηση φυσικής δραστηριότητας.
  3. Διάστημα συντήρησης / διακοπής δίαιτας 2 εβδομάδων. 

Το διάλειμμα στα πλαίσια της δίαιτας μπορεί να είναι 1-2 εβδομάδες. Οι ημερήσιες επιπλέον θερμίδες όταν σταματάμε την δίαιτα, δηλαδή οι ΘΕΡΜΙΔΕΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ, μπορεί να είναι γύρω στις 500-600. Και βεβαίως τις προσθέτουμε στην καθημερινή μας διατροφή, χωρίς υπερβολές σε κατανάλωση γλυκών, fast food και γενικότερα τροφών πλούσιων σε ζάχαρη και λιπαρά.

Συμπερασματικά

Είναι απαραίτητο ένα διάλειμμα στην δίαιτα μας, σε συνεννόηση με τον Διατροφολόγο, ώστε να δώσουμε νέα ώθηση στον οργανισμό και στην ψυχολογία μας και να συνεχίσουμε πιο αποτελεσματικά την προσπάθεια μας.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

NM Byrne, A Sainsbury, NA King, AP Hills, RE Wood. Ο διακοπτόμενος ενεργειακός περιορισμός βελτιώνει την αποτελεσματικότητα απώλειας βάρους σε παχύσαρκους άνδρες – Η μελέτη MATADOR . International Journal of Obesity , 2017