• Πλήθος επιστημονικών μελετών τα τελευταία χρόνια, έχουν καταρρίψει τον μύθο ότι τα αυγά βλάπτουν την υγεία μας
  • Μάλιστα έρευνες δείχνουν ακριβώς το αντίθετο, δλδ την προστατευτική τους δράση στον οργανισμό
  • Η κατανάλωση έως και ενός αυγού την ημέρα, μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων δείχνει νέα μελέτη

Το αυγό αποτελεί ένα τρόφιμο υψηλής διατροφικής αξίας, που προσφέρει πλήθος θρεπτικών συστατικών, απαραίτητων για την υγεία και τη φυσιολογική ανάπτυξη.

Παρέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, «καλά» λιπαρά και πολύτιμα μικροθρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνες Α και D, βιταμίνη Β12, φυλλικό οξύ, βιοτίνη, φώσφορο, σελήνιο και ιώδιο.

Επιπλέον, είναι ιδιαίτερα πλούσια πηγή χολίνης, η οποία συμμετέχει στο σχηματισμό των κυτταρικών μεμβρανών, τη σύνθεση νευροδιαβιβαστών και τη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος. Παράλληλα είναι πηγή λουτεΐνης και ζεαξανθίνης, συστατικών που συνδέονται με την υγεία των ματιών, καθώς προστατεύουν τον αμφιβληστροειδή από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

Συγκεκριμένα, ένα βραστό αυγό προσφέρει περίπου 70 θερμίδες και 6 γραμμάρια πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας. Παράλληλα, μας βοηθά να καλύψουμε το 20-30% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε βιταμίνη Β12 και χολίνη.

Τι δείχνουν οι επιστημονικές μελέτες

Τα τελευταία χρόνια νέα επιστημονικά δεδομένα έρχονται να αναδείξουν την ευεργετική δράση του αυγού σε σχέση με τα καρδιαγγειακά νοσήματα (αντίθετα με παλαιότερες αντιλήψεις).

Πιο συγκεκριμένα σε μελέτη του 2018 (δημοσιεύτηκε επιστημονικό περιοδικό HEART), όπου αξιολογήθηκαν στοιχεία από μισό εκατομμύριο ενήλικες στην Κίνα, βρέθηκε ότι όσοι έτρωγαν αυγά καθημερινά είχαν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού από εκείνους που έτρωγαν αυγά λιγότερο συχνά.

Για τη διερεύνηση του μηχανισμού που οδήγησε σε αυτά τα ευρήματα μια νέα μελέτη του 2022 που δημοσιεύτηκε στο eLife είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Στη μελέτη έλαβαν μέρος 4778 συμμετέχοντες από την Κίνα και μετρήθηκαν 225 μεταβολίτες σε δείγματα πλάσματος. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι : 

  • Οι συμμετέχοντες που έτρωγαν λιγότερα αυγά, είχαν χαμηλότερα επίπεδα ωφέλιμων μεταβολιτών
  • Οι συμμετέχοντες που δεν έτρωγαν αυγά, είχαν υψηλότερα επίπεδα επιβλαβών μεταβολιτών στο αίμα
  • Τα άτομα που έτρωγαν αυγά, είχαν υψηλότερα επίπεδα μιας πρωτεΐνης στο αίμα τους που ονομάζεται απολιποπρωτεΐνη Α1, που θεωρείται πια πιο αξιόπιστος δείκτης υγείας των αγγείων σε σχέση με την χοληστερίνες  HDL και  LDL
  • Όσα άτομα έτρωγαν περισσότερα αυγά, είχαν περισσότερα μεγάλα μόρια HDL στο αίμα τους
  • Η κατανάλωση έως και ενός αυγού την ημέρα, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών 

Η Απολιποπρωτείνη Α1 είναι δομικό στοιχείο της λιποπρωτεΐνης υψηλής πυκνότητας (HDL), γνωστή και ως «καλή λιποπρωτεΐνη».

Καθαρίζει»  τα αγγεία από τη χοληστερόλη που επικάθεται σε αυτά και προστατεύει από  καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό. Η μέτρηση της Απολιποπρωτεΐνης Α1 χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση του κινδύνου εμφάνισης αθηροσκληρωτικής καρδιαγγειακής νόσου.

Συμπερασματικά

Τα αυγά μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό κομμάτι της διατροφής, για το καλό της υγεία μας. Επικοινωνήστε με τον θεράποντα ιατρό σας για να σας δώσει οδηγίες.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

Lang Pan, Lu Chen, Jun Lv, Yuanjie Pang, Yu Guo, Pei Pei, Huaidong Du, Ling Yang, Iona Y Millwood, Robin G Walters, Yiping Chen, Weiwei Gong, Junshi Chen, Canqing Yu, Zhengming Chen, Liming Li. Association of egg consumption, metabolic markers, and risk of cardiovascular diseases: A nested case-control study. eLife, 2022; 11 DOI: 10.7554/eLife.72909