• Η  υγιεινή, ισορροπημένη και ποιοτική διατροφή ξεκινάει από το super market
  • Στόχος:  Να κάνουμε ενημερωμένες επιλογές 
  • Βασικό: Εξοικειωνόμαστε με τις ετικέτες τροφίμων και μαθαίνουμε να τις διαβάζουμε σωστά
  • Μέσω της ετικέτας είμαστε σε θέση να συγκρίνουμε παρόμοια προϊόντα
  • Βάζουμε στο καλάθι μας προϊόντα που συνδυάζουν την απολαυστική γεύση με το καλύτερο δυνατό
    διατροφικό προφίλ

Αν λοιπόν σκέφτεστε να εντάξετε στη διατροφή σας τα φυτικά εναλλακτικά κρέατος, όπως φυτικά burgers (μπιφτέκια), nuggets, σνίτσελ και κεφτεδάκια ή αν τα χρησιμοποιείτε ήδη στα γεύματά σας και θέλετε να δείτε αν θα μπορούσατε να κάνετε καλύτερες επιλογές, παρακάτω θα βρείτε χρήσιμες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν στις επιλογές σας.

Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα βρίσκεστε στο super market, πάρτε στα χέρια σας τις συσκευασίες των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν και αφιερώστε λίγο χρόνο για να κάνετε τη δική σας διατροφική έρευνα αγοράς.

Ξεκινήστε από τη λίστα των συστατικών 

  • Ρίχνοντας λοιπόν μια πρώτη ματιά, προτιμήστε να αγοράσετε προϊόντα που μέσα στη λίστα τους βρίσκετε συστατικά, όσο το δυνατόν πιο απλά και κατανοητά. Επιπλέον, το ιδανικό θα ήταν να διαλέξετε κάποιο προϊόν χωρίς συντηρητικά.
  • Όσον αφορά στην βασική πηγή πρωτεΐνης αξίζει να αναφερθούμε στο θέμα της σόγιας, καθώς μέσα στα χρόνια έχουν κυκλοφορήσει αρκετοί μύθοι γύρω από αυτή, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι σε πολλές περιπτώσεις επιφυλακτικοί απέναντί στα προϊόντα που την περιέχουν. Για παράδειγμα, αρκετοί έχουν την αντίληψη πως είναι «μεταλλαγμένη».

Είναι σημαντικό λοιπόν,  όταν επιλέγετε κάποιο φυτικό εναλλακτικό κρέατος με βασική πηγή πρωτεΐνης την πρωτεΐνη σόγιας, να προσέξετε η σόγια αυτή να είναι Μη Γενετικά Τροποποιημένη (μη μεταλλαγμένη ή Non GMO όπως ονομάζεται). Αυτό επιβάλλεται και από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Επιπλέον, η φυτική πρωτεΐνη της σόγιας ξεχωρίζει για 2 λόγους:

  • Είναι υψηλής ποιότητας (πλησιάζει δηλαδή την πρωτεΐνη που λαμβάνουμε από τα προϊόντα ζωικής προέλευσης)
  • Υπερέχει έναντι άλλων οσπρίων διότι δίνει μια πιο συμπαγή μορφή στο τρόφιμο,  με αποτέλεσμα όταν- για παράδειγμα-  απολαμβάνουμε ένα vegan burger, η υφή του μπιφτεκιού να είναι κοντά στην υφή του κρέατος.
  • Πηγαίνοντας τώρα στα λιπαρά, καλό είναι να επιλέγετε προϊόντα που δεν περιέχουν φοινικέλαιο και στη θέση του έχουν άλλα φυτικά έλαια, όπως το κραμβέλαιο και το ηλιέλαιο.

Το βασικό “πλην” που έχει το φοινικέλαιο,  που είναι και ο λόγος που όλο και περισσότερες εταιρίες το αφαιρούν από τα προϊόντα τους, είναι η υψηλή του περιεκτικότητα σε κορεσμένα (“κακά”) λιπαρά, τα οποία έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.

Σημεία-κλειδιά στον πίνακα διατροφικής δήλωσης

Ο πίνακας διατροφικής δήλωσης είναι το μέρος της ετικέτας όπου μπορούμε να δούμε τα θρεπτικά συστατικά ανά 100 γραμμάρια προϊόντος και ανά μερίδα. 

Όταν, λοιπόν, κοιτάζουμε τον πίνακα από ένα φυτικό εναλλακτικό κρέατος ή συγκρίνουμε πίνακες παρόμοιων προϊόντων, καλό είναι να δώσουμε σημασία:

🡪 Στην περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Όσο πιο πολλές φυτικές ίνες περιέχει π.χ. ένα vegan burger, τόσο πιο χορταστικό θα είναι και φυσικά γνωρίζουμε πως οι φυτικές ίνες αποτελούν πολύτιμο σύμμαχο της υγείας μας

🡪 Στην ποσότητα της φυτικής πρωτεΐνης ανά μερίδα, αφού η πρωτεΐνη είναι ακόμα ένα συστατικό που συμβάλλει στο αίσθημα κορεσμού

🡪 Στην περιεκτικότητα σε λιπαρά. Ιδανικά επιλέγουμε ένα προϊόν με όσο το δυνατόν χαμηλότερα κορεσμένα λιπαρά

 

Συμπερασματικά

Τώρα λοιπόν που γνωρίζετε τι χρειάζεται να προσέξετε, βάλτε στο καλάθι σας προϊόντα με υψηλή θρεπτική αξία και ετοιμάστε στο σπίτι σας νόστιμες plant-based συνταγές, που θα απολαύσουν όλα τα μέλη της οικογένειας!

Al-Shaar L, Satija A, Wang DD, Rimm EB, Smith-Warner SA, Stampfer MJ, Hu FB, Willett WC. Red meat intake and risk of coronary heart disease among US men: prospective cohort study. BMJ. 2020 Dec 2;371:m4141. doi: 10.1136/bmj.m4141. PMID: 33268459.

Nielsen LV, Kristensen MD, Klingenberg L, et al. Protein from Meat or Vegetable Sources in Meals Matched for Fiber Content has Similar Effects on Subjective Appetite Sensations and Energy Intake-A Randomized Acute Cross-Over Meal Test Study. Nutrients. 2018;10(1):96. Published 2018 Jan 16. doi:10.3390/nu10010096

Pereira PM, Vicente AF. Meat nutritional composition and nutritive role in the human diet. Meat Sci. 2013 Mar;93(3):586-92. doi: 10.1016/j.meatsci.2012.09.018. Epub 2012 Oct 31. PMID: 23273468.