• Καθώς ο καλοκαιρινός ήλιος αρχίζει να δύει και οι ζωηρές ημέρες των διακοπών γίνονται αναμνήσεις, πολλοί από εμάς βρίσκουμε τον εαυτό μας να παλεύει με τη “μελαγχολία των διακοπών”
  • Αυτό το φαινόμενο, που συχνά υποτιμάται, μπορεί να ρίξει μια σκιά στην επιστροφή από τις ξέγνοιαστες καλοκαιρινές ημέρες στη ρουτίνα της καθημερινότητας
  • Ευτυχώς, η κατανόηση του ψυχολογικού υποβάθρου και η εφαρμογή τεκμηριωμένων στρατηγικών, μπορεί να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε την μελαγχολία και να αγκαλιάσουμε τη νέα σεζόν με ανανεωμένη ενέργεια και ενθουσιασμό

Ενώ η μελαγχολία των διακοπών μπορεί να φαίνεται σαν μια παροδική συναισθηματική κατάσταση, η επιστημονική έρευνα δείχνει ότι έχει τις ρίζες της σε μια σύνθετη αλληλεπίδραση ψυχολογικών παραγόντων. Μελέτες των Greenberg και συνεργατών (2015) έχουν καταδείξει τον ρόλο της διαταραγμένης ρουτίνας στην πρόκληση συναισθημάτων μελαγχολίας. Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, το πρόγραμμά μας συνήθως χαλαρώνει και επιδιδόμαστε σε δραστηριότητες αναψυχής.

Η επιστροφή στη δομημένη καθημερινότητα της εργασίας, ή του σχολείου, μπορεί να μας αφήσει να νιώθουμε αποπροσανατολισμένοι και αποσυνδεδεμένοι.

 

Η Μαρία (όχι το πραγματικό όνομα), είναι μια νεαρή επαγγελματίας που παρακολουθώ και πάντα δυσφορούσε για το τέλος του καλοκαιριού. Αναλογιζόμενη εμπειρίες του παρελθόντος, συνειδητοποιεί πλέον ότι η εστίαση στα θετικά της καθημερινής ρουτίνας τη βοηθάει να μεταβεί σε αυτήν πιο ομαλά. Αμέσως μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, η Μαρία ξεκίνησε να συμπληρώνει ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης, σημειώνοντας εκεί τα πράγματα που εκτιμάει στην αστική καθημερινότητά της.

Για παράδειγμα, τα θερινά σινεμά, τις νέες θεατρικές παραστάσεις, τη βόλτα στα καφέ της πόλης, Αυτή η μικρή συνήθεια όχι μόνο ανέβασε τη διάθεσή της, αλλά της παρείχε και μία εναλλακτική οπτική γωνία για να βλέπει τη ρουτίνα της με διαφορετικό τρόπο.

 

Η αλλαγή στάσης και οι πρακτικές ευεξίας

Η αλλαγή στάσης είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την καταπολέμηση της μελαγχολίας των διακοπών. Η σχετική έρευνα της ψυχολόγου Carol Dweck αποκαλύπτει ότι η θεώρηση των προκλήσεων της ζωής ως ευκαιριών για προσωπική ανάπτυξη μπορεί να μετριάζει τα συναισθήματα θλίψης. Για παράδειγμα, αντί να εμμένετε στο δυστύχημα του τέλος των διακοπών, αγκαλιάστε την ευκαιρία να μάθετε και να εξελιχθείτε καθώς επιστρέφετε στη ρουτίνα σας.

Ακριβώς όπως τα φυτά ανθίζουν μετά από μια περίοδο ξηρασίας, η προσωπική μας ανάπτυξη μπορεί να ανθίσει όταν υιοθετούμε μια προοπτική προσανατολισμένη στην ανάπτυξη.

Η σύνδεση με άλλους είναι επίσης πολύ απαραίτητη στο ταξίδι της επιστροφής. Μια μελέτη των Lyubomirsky και Layous (2013) καταδεικνύει ότι η συμμετοχή σε πράξεις καλοσύνης και η ενίσχυση των κοινωνικών συνδέσεων αυξάνει σημαντικά το αίσθημα ευημερίας. Αναζωπυρώστε τις φιλίες που αγαπήσατε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού προγραμματίζοντας τακτικές συναντήσεις, έστω και ψηφιακές αν δεν το επιτρέπουν οι ρυθμοί σας ή η γεωγραφία. Η ανταλλαγή ιστοριών από τις περιπέτειές του καλοκαιριού μπορεί να δημιουργήσει μια γέφυρα μεταξύ των διακοπών και της καθημερινότητας, περιορίζοντας την αίσθηση της απομάκρυνσης.

Το να επιτρέψετε στον εαυτό σας να βιώσει τα συναισθήματα που συνδέονται με το τέλος του καλοκαιριού είναι ζωτικής σημασίας. Η έρευνα του Dr. James Pennebaker σχετικά με τη συναισθηματική έκφραση υπογραμμίζει ότι η καταπίεση των συναισθημάτων μπορεί να είναι επιζήμια για την ψυχική υγεία.

Αντί να συγκαλύπτετε τα συναισθήματα θλίψης, διαθέστε χρόνο για να προβληματιστείτε σχετικά με αυτά. Εξετάστε το ενδεχόμενο να αφιερώνετε λίγα λεπτά κάθε μέρα για να καταγράφετε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας σχετικά με τη μετάβαση. Αυτή η πρακτική μπορεί να προσφέρει διαύγεια και να ευοδώσει τη συναισθηματική επούλωση.

 

Πρόσθετα, η ενσωμάτωση πρακτικών ευεξίας στη ρουτίνα σας μπορεί να προσφέρει μια αίσθηση σταθερότητας και να ανακουφίσει τη μελαγχολία των διακοπών. Ο διαλογισμός ενσυνειδητότητας (mindfulness), που υποστηρίζεται από μελέτες όπως των Keng et al. (2011), έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης και του άγχους. Το να αφιερώνετε λίγα λεπτά κάθε μέρα για την εξάσκηση της ενσυνειδητότητας μπορεί να σας βοηθήσει να εστιάσετε στον παρόντα χρόνο και να ανακουφίσει τις ανησυχίες για το αόριστο μέλλον, τις ενοχές για το παρελθόν ή το πένθος για τις “καλύτερες” μέρες που προηγήθηκαν και παρήλθαν.

 

Η ευεργετική επίδραση της φύσης

Και η έμπνευση από τους ρυθμούς του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύτιμη. Η έρευνα του ψυχολόγου Marc Berman (2012) αποκαλύπτει ότι η έκθεση στο πράσινο ενισχύει τη γνωστική λειτουργία και τη διάθεση. Σκεφτείτε να κάνετε σύντομους περιπάτους σε πάρκα ή σε κήπους καθώς προσαρμόζεστε στη μετακαλοκαιρινή σας ρουτίνα. 

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να θυμάστε ότι είναι απολύτως φυσιολογικό να αισθάνεστε μια δόση θλίψης όταν το καλοκαίρι φτάνει στο τέλος του. Ακριβώς όπως τα κύματα στο πέλαγος, τα συναισθήματα αυξάνονται και μειώνονται.

Αναγνωρίζοντας αυτά τα συναισθήματα και ενσωματώνοντας προληπτικά στρατηγικές βασισμένες σε επιστημονικές αποδείξεις, μπορείτε να επιστρέψετε με ανθεκτικότητα και χάρη.

Αγκαλιάστε τις ευκαιρίες ανάπτυξης, εκτιμήστε τις σχέσεις σας και υφάνετε τα ζωντανά νήματα των διακοπών σας στον ιστό της καθημερινής σας ζωής.

 

Συμπερασματικά

Η μετάβαση από τις καλοκαιρινές διακοπές στη ρουτίνα της καθημερινότητας μπορεί να αποτελεί πρόκληση, αλλά είναι επίσης μια ευκαιρία για ανάπτυξη και ανανέωση. Κατανοώντας τους ψυχολογικούς παράγοντες που παίζουν ρόλο, υιοθετώντας μια νοοτροπία ανάπτυξης, καλλιεργώντας τις κοινωνικές σχέσεις και ενσωματώνοντας πρακτικές ευεξίας, μπορείτε να ξεπεράσετε αποτελεσματικά τη μελαγχολία των διακοπών. Να θυμάστε ότι έχετε τη δύναμη να διαμορφώσετε την εμπειρία σας και να υποδεχτείτε την επερχόμενη φθινοπωρινή περίοδο με ανοιχτές αγκάλες και ανθεκτικό πνεύμα.